Kassaløse butikker, netthandel og mobilteknologi er i ferd med å endre våre handelsvaner totalt. Som bedriftseier må du henge med i svingene, men det er ikke enkelt. Ny teknologi blir fort utdatert.
Det du må ha helt klart for deg er at utviklingen går i retningen av at kundene blir mer selvstendige. Samtidig blir de smartere og mer kravstore. Når de først kommer til deg har de lest seg opp på det de er ute etter og de har klare forventninger både til pris, kvalitet og leveranse.
Å se inn i glasskula for å spå om fremtiden er omtrent umulig, men her skal jeg forsøke å gi deg et innblikk i hva som rører seg av nye betalingsløsninger og ikke minst – konsekvensene av dem.
Her i Norge har blant annet Meny, Coop og Ikea tilbudt selvbetjente kasser i flere år. Disse lar deg skanne varene dine og betale med et kredittkort, uten hjelp av en kassamedarbeider. Selvbetjening har dessuten vært utbredt på togstasjoner, flyplasser og kinoer i en årrekke. BI-professor Tor W. Andreassen fortalte til E24 i 2013 at dette er en betalingsform som har kommet for å bli: – Å hindre at det utvikler seg den veien, vil være som å stoppe internettet.
Og det er riktig, for dette er allerede i ferd med å bli utdatert. Nyere og mer avansert og brukervennlig teknologi har allerede kommet på markedet.
En rekke butikkjeder prøver nå ut selvbetjente butikker. Mobilteknologien har skutt fart i denne utviklingen og innen 2020 forventes det at 50% av alle betalinger vil bli foretatt med mobiltelefonen. Det skriver betalingselskapet Nets.
Amazon Go var først ute med en helt selvbetjent matbutikk i Seattle, USA. Her kan du handle varer kun med en applikasjon på mobilen og en rekke sensorer og kunstig intelligens som hjelpemidler. Alle varene registreres i den virtuelle handlekurven og du betaler når du forlater butikken, med din Amazon-konto. Du slipper å gå via en kasse og du slipper kø. Men det er ikke bare i USA at dette er i ferd med å bli et mer utbredt fenomen. The Verge melder at Amazon ønsker å ta med seg konseptet til Europa.
Vi behøver ikke se lenger enn til Sverige for å finne en helt ubemannet butikk. Konseptet fungerer ved at kunder først laster ned en applikasjon og registrerer seg som bruker av tjenesten. Med fingeravtrykksleseren på mobilen åpner du døren til butikken og i butikken bruker man mobilen til å skanne varene man vil kjøpe.
Les gjerne mer om betalingsmodeller, adferdsøkonomi og nye trender på vår samleside: Betalingsmodeller og strategi
Det som vi før kjente som handel i butikk er i total forandring. I tillegg bryter teknologien ned skillet mellom handel på nett og i butikk. I denne artikkelen på ehandel.com kan du lese hva 8 norske eksperter tror om fremtidens varehandel.
De er vanskelig å forutse alle konsekvensene, men jobber vil utvilsomt forsvinne når kunden selv tar jobben som ”deltidsansatt” og selv står for utsjekking av varene. Da forsvinner kassamedarbeideren. Ekspertene spår at noen få betalingsplattformer vil dominere på markedet. Det er naturlig å trekke frem Vipps her i Norge, men trolig vil de få skarp konkurranse fra internasjonale aktører som Apple, Facebook, Google og Amazon. Butikkmedarbeideren vil fylle på med varer der det trengs, mens kundedialogen i fremtiden føres av en robot a la Apples Siri som kjenner kundens historikk og preferanser. Om kort tid vil en tredjedel av netthandelen gjennomføres av såkalte ”bots” – like det eller ikke.
Som bedriftseier skal du vite hva som er i vente og hvilke konsekvenser det vil få for din drift. Tenk gjennom fallgruvene og hvilken risiko du løper. Først av alt spør du deg trolig: Er jeg trygg på å få pengene mine om det ikke sitter en person i kassa og tar imot pengene?