betalingsmodeller og lojalitetsprogram

Flere betalingsmuligheter øker kjøpekraften Hvis kunden fikk velge ville de hatt større fleksibilitet, betalt på en enkel måte og samtidig hatt full kontroll. Det finnes mange måter å betale på og kundene er i dag langt mer reflektert over egne valgmuligheter og preferanser.

Netthandel, faktura i butikk, utsatt betaling og utvidede lojalitetsprogrammer, tror jeg vil være stikkord du som bedriftsleder skal være bevisst i tiden som kommer. Fleksibilitet og valgmuligheter er viktige verdier for kundene dine.

Hvis kundene dine hadde fått bestemme, hva hadde de da valgt?

Jeg er ganske så sikker på at de ville handlet enda flere varer og tjenester over nettet. Tallenes tale er soleklar og i tredje kvartal 2017 ble det netthandlet for 7,5 milliarder kroner. Det var en økning på hele 11,8 prosent sammenlignet med samme kvartal året før, ifølge Virke. Tallene for 2018 vil trolig bli enda høyere.

Samtidig er ikke fakturaen død. Tall fra PostNord viser at fire av ti fortsatt velger faktura om de får muligheten. Faktura i kombinasjon med netthandel er kraftig. Erfaringene tilsier at konverteringene øker med opptil 40% hvis kundene kan betale med faktura.

Jeg tror det er to hovedårsaker til at mange fortsatt vil ha faktura selv om de handler på nettet:

  1. Det er enklere. De slipper å taste inn kortnummer og bekrefte med bank-id – ofte er ett tastetrykk nok.
  2. Det gir en trygghet at de faktisk får varen før de betaler.

Klarna reklamerer på sin nettside at «snittordreverdien er 40 prosent høyere for kunder som betaler med Klarna, sammenlignet med andre betalingsløsninger.»

Dette viser at kundene er villige til å kjøpe mer når de får mulighet til å betale senere. De velger det enkleste alternative – «no hassel» og det som oppleves som tryggest «betaler ikke for noe jeg ikke har fått».

Hva med handel i butikk?

Når du kjøper en vare over disk i butikk er kontant oppgjør eller kort det mest brukte, men butikkene ser den samme effekten som i nettbutikkene. Flere butikker tilbyr nå sine kunder å utsette betalingen eller delbetale over tid. Kunden er da oftere villig til å kjøpe mer enn om de måtte betale direkte. Det er en kundevennlig, men noe dyrere løsning. De færreste kan tilby kunder en gebyrfri faktura.

Jeg vil påstå at det per i dag ikke finnes noen fullgod løsning i markedet som gir en god nok brukeropplevelse, men jeg vet at dette vil komme.

Banken kan gi deg en god avtale på å utsette betalingen

Velger du å betale varene dine med en faktura fremfor kontant eller med debetkort kan du få langt større fleksibilitet via din egen nettbank. SpareBank1 tilbyr sine bankkunder å utsette fakturaen i 3 måneder mot et fast gebyr på kr. 99,-. Dette er et langt mer brukervennlig og lønnsomt tilbud enn å betale med kredittkort eller å delbetale med dyre finansieringsløsninger og høye rentekostnader.

Lojalitetsprogrammer er fortsatt populært

Jeg tror også lojalitetsprogrammer kan komme til å spille en større rolle i fremtiden når kunden velger betalingsløsninger. Flere er bevisste på hvilke fordeler de kan få ved å bruke ulike betalingsmetoder. Dagens Næringsliv (bak betalingsmur) skrev forleden om bonusjegere, altså konsumenter, som utnytter de ulike kredittkortenes bonusprogrammer for å oppnå fordeler som billigere flybilletter, overnattinger på hotell osv. Det er klart at slike programmer påvirker hvilke betalingsløsninger folk velger.

Nok en gang - det er kunden som bestemmer. Så hvilken betalingsmodell skal din bedrift velge?

Les deg opp på vår samleside Betalingsmodeller og strategi

Du må tenke som en kunde. Kanskje kan du ikke tilby alle mulige løsninger. Kanskje skal du gå for et mindre antall. Men det er viktig å forstå at dette er et strategisk valg. Betalingsløsninger påvirker hvor mye kunden kjøper, hvor raskt din bedrift får pengene, som igjen selvsagt påvirker omsetningen. Derfor må du som leder ha et aktivt forhold til dette. Det er ikke noe som bare kan overlates til regnskapsavdelingen. Hele ledergruppen må med.

Først da kan dere ta et opplyst valg.

Last ned gratis guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi