Netthandelen øker voldsomt

Netthandelen bare øker. I 2018 handlet vi på nett for 150 milliarder kroner. Butikker og kjøpesentre sliter eller må legge ned. En fordel med netthandel er smarte betalingsløsninger. Hvorfor skal ikke du benytte det samme?

Omsetningen til norsk netthandel øker jevnt og trutt med mellom 13 og 16 prosent fra år til år. SSB melder at netthandlen økte med 13,5 prosent fra 2016 til 2017, men innrømmer samtidig at de har forsiktige prognoser. SSB anslår at norsk netthandel utgjorde rundt 7 prosent av den totale detaljomsetningen i Norge. Til sammenligning ligger den samme andelen på 13 og 18 prosent i henholdsvis USA og Storbritannia. 

Last gjerne ned en av DIBS elektroniske rapporter om netthandel på disse nettsidene.

I det siste har også netthandel og tradisjonell handel nærmet seg hverandre, ved at du nå kan tilby kunden mye av det samme som du gjør på nett, spesielt utsatt betaling. Det er ingenting i veien for at denne smarte betalingsløsningen, som nok er mest kjent fra online-butikker, også kan benyttes i fysiske butikker.

Smarte betalingsløsninger med utsatt betaling gir fornøyde kunder

Det som er smart på nett er også smart i butikk. Vi vet at halvparten av kundene ønsker å utsette eller dele opp betalingen. Da er det smart for butikken å tilby dette. Slik får man fornøyde kunder. Fornøyde kunder kjøper mer. Jeg tror også du vil oppdage at jo mer du fokuserer på kunden, jo bedre går butikken. Hvis du tenker mer på hva kunden virkelig ønsker seg i stedet for å bruke energi på å få inn pengene hennes, bygger du en sterkere merkevare. Framtiden ligger i å flytte selve betalingen fra salget og heller la den bli en friksjonsfri og automatisert prosess.

Mye oppmerksomhet går i dag med til å skape friksjonsfrie betalingsløsninger. Det gjelder å fjerne alle hindre for kjøp og betaling. Online-butikkene gjør det ved å lagre navn og kundeopplysninger eller tilby kjøp med bare ett klikk. Dette er egentlig det samme som når du ønsker å unngå kø i kassa i butikken. Eller ukurante åpningstider.

Vi vet også at kreditt gir større omsetning. I en sentral studie fra kredittselskapet Dun & Bradstreet, som er mye referert, men ikke publisert på nett, viser det seg at kunder er villige til å betale opptil atten prosent mer når de kan utsette betalingen.

Men det er klart - ikke alle butikker har noe system for å gi kunden kreditt på denne måten. Det er derfor disse butikkene trenger å alliere seg med en partner.

Finn en partner som virkelig kan smarte betalingsløsninger og utsatt betaling

Det er viktig at butikken din finner en partner med genuint smarte løsninger. Det holder ikke å gi kunden kreditt, legge på renter, og kanskje til og med prakke på dem et kredittkort de aldri har bedt om.

Se deg om etter en betalingsløsning uten renter. I dag skal det ikke være nødvendig med noe annet enn et lite fakturagebyr dersom kunden ønsker å utsette betalingen.

Det er også viktig at avtaler, betaling og oppfølging foregår online. Det er ingen grunn til at nettbutikkene skal ha monopol på raske, moderne og rasjonelle betalingsløsninger.

“Vil du utsette betalingen?”

Når kunden kjøper en vare hos deg, skal de bare trenge å få et enkelt spørsmål: “Vil du utsette betalingen?”. Derfra og ut skal en smart betalingsløsning ta det hele videre via mobiltelefon til online betaling, oppdeling og oppfølging.

Som butikk skal du slippe å tenke mer på dette. Du skal faktisk få pengene dine med en gang. På den måten opprettholder du bedriftens likviditet og betalingsevne. Du slipper å låne ut pengene dine, og fungere som bank for kundene.

En annen fordel: Når en selger slipper å geleide kunden gjennom en hel betalingsprosess, med det det tidligere innebar av underskrifter og skjemaer, så er hun heller klar for å ekspedere nye kunder. Gjøre nye salg.

8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller - Conecto