Har du opplevd å sende ut feil faktura? Enten til feil person, til feil adresse eller i verste fall – med feil sum? Det kan være en krevende oppgave å holde orden i fakturaer ut og inn av firmaet og en ørliten, menneskelig feil vil kunne få enorme konsekvenser. Med et automatisert system behøver du knapt å stole på menneskelige ressurser.
Et tenkt eksempel: Den store energileverandøren har feil i utregningen og sluttsummen på samtlige månedsoppgjør til alle kunder blir derfor også feil. Brått blir tilliten brutt mellom leverandør og kunde, og dette koster dem en rekke av sine trofaste strømkunder. I tillegg får selskapet seg en solid skrape i lakken. Det er slike feil du ikke har råd til.
Mange kunder ønsker å betale på den måten de selv synes er best, enten det er god gammeldags brevgiro, via Vipps eller direkte i nettbank. Oversikt, avviksmeldinger og gode oppfølgingsrutiner, er alfa og omega. Om du skal håndtere store mengder med fakturaer tilpasset ulike kundebehov vil et bunnsolid og automatisert reskontro-system hjelpe deg å bevare gode kundeforhold for fremtiden.
Les også: Ikke bind opp pengene - slik gir fakturafinansiering din bedrift bedre likviditet
Etter at varen eller tjenesten er levert settes systemet i gang og de ulike operasjonene følger en gitt rekkefølge:
Les mer på vår samleside: Kreditt og innfordring
Et automatisert reskontrosystem holder deg oppdatert til enhver tid og kunden føler seg ivaretatt. Din jobb blir å følge med på eventuelle avvik og rette opp dersom det er behov for det. Med alle nye fakturaformater og muligheten til å betale elektronisk via mobil gir det deg som leverandør noen ekstra utfordringer med å holde orden på hvilke fakturaer som er forfalt og hva som er i vente.
Min anbefaling er ikke til å ta feil av – du må ha et automatisert system for ikke å ende opp som energibedriften som satte alle sine kundeforhold i fare. For dine kunder er leveransen og betalingen de viktigste kontaktpunktene. Det er her du skal sørge for best mulig kvalitet.