Det skal gjøre vondt å bytte penger mot varer – det ligger i vår natur. Vi liker ikke å kvitte oss med verdier. Selv om vi får noe i retur føler vi dette ubehaget fordi vi er irrasjonelle vesener. Det handler om betalingsadferd og psykologi.
Har du noen gang kjent på at det er lettere å betale for middag på restaurant med kort istedenfor kontanter? Professor i psykologi og adferdsøkonomi Dan Ariely ved Duke University står bak forskning som viser at alle mennesker legger til en såkalt ”moralsk skatt” når de betaler.
Det er denne moralen som regulerer vår adferd. Jeg skal forklare dette nærmere og fortelle deg mer om Ariely og hans økonomikollegers forskning, men først noen eksempler.
Du kan se flere eksempler og forklaringer i denne YouTube-videoen med professor Ariely:
Iblant vil du ønske å øke friksjonen ved betaling for å legge bånd på deg selv. For eksempel kan du begynne å bruke kontanter igjen eller du kan bruke debet-kort og få påminnelser for eksempel på sms hver gang du drar kortet. Dette vil være med på å begrense dine utlegg fordi du har økt smerten ved å betale.
På den andre siden vil det i mange tilfeller være nyttig å senke friksjonen ved betaling slik at du for eksempel får dine kunder til å betale mer eller oftere. Forhåndsbetaling for ferier eller måltider vil gjøre at du nyter oppholdet eller måltidet mer enn du ville gjort om regningen kom rett etterpå.
”Pain of paying” handler om adferdsøkonomi og hvordan vi mennesker agerer, tenker og handler når vi skal ta økonomiske avgjørelser. Økonomifaget er teoretisk på mange måter, men adferdsøkonomi trekker på innsikter fra psykologifaget. Ifølge Store norske leksikon springer fagretningen ut av innsikten i- og en forutsetningene om at mennesker er fullstendig rasjonelle og kun er opptatt av egeninteresser. Det har gitt økonomer problemer med å forklare en lang rekke viktige økonomiske fenomen.
I 2017 ble professor Richard H. Thaler ved University of Chicago tildelt Nobel-prisen i økonomi for sitt arbeid innen adferdsøkonomi. Han har gjennom sin forskning vist hvordan disse tre faktorene påvirker et individs beslutningstakning og igjen hvordan det påvirker markedskreftene.
Les mer om betalingsmodeller og strategi.
Professor Ariely bruker et eksempel med den ideelle gaven som den optimale måten å slippe ”pain of paying”. Den ideelle gaven er karakterisert ved at det er noe du ønsker deg, men ikke helt vil ta deg råd til å kjøpe. Du opplever en psykologisk smerte ved å ta en slik beslutning og lar det isteden være. Om du så får denne varen eller tjenesten som en gave vil det oppleves som den ideelle gaven fordi giveren har fjernet din smerte ved å betale for den. Null ”pain of paying” og bare ren nytelse.