Å dele opp betalingen er populært og attraktivt blant kundene dine. Det gjør at du kan selge mer. Men betyr det merarbeid for dere? Hvordan legger du systemene dine til rette for at kundene dine kan dele opp betalingen?
Jeg vet - det er lett å tenke at det blir mye ekstraarbeid for økonomiavdelingen dersom kundene skal få dele opp betalingen. I dag vet vi at en av ti kunder ønsker å dele opp betalingen.
Skal du da legge til rette med reskontro for hver av dem, utarbeide dokumenter for å sikre at de er bundet til gjelden, lage systemer for signering, betale jurister for å kvalitetssikre teksten og sette opp en skanner for å lese signaturer i hver butikk? Og i tillegg lære opp alle selgerne dine i det nye systemet? Nei - ingenting kunne egentlig vært lengre fra sannheten.
I dagens økonomi er svaret på alle disse spørsmålene egentlig enkelt: Du trenger ikke tenke på dette. Du kan la noen andre ta seg av det.
I dag finnes systemer du kan innføre som helt frigjør deg fra alt det kompliserte, slik at dere kan konsentrere dere om det som er viktig - kontakten med kunden. Salget. Mersalget.
Hvordan dere velger å ta dere betalt, er ikke noe som kan overlates til IT-avdelingen eller et konsulentfirma på den andre siden av byen. Det er noe som må ha helt klar forankring til toppen av selskapet, for dette dreier seg om hvordan dere skal ta inn penger. Det er en strategisk beslutning som peker ut en retning for selskapet, et tempo og måte å kommunisere med kundene på.
Les også: Valg av betalingsmodell er en viktig strategibeslutning for din bedrift
Husker du hvordan det revolusjonerte økonomien for mobiltelefoner da Apple innførte App Store i 2008? Der du kunne dra kortet en gang for alle og deretter føltes alle transaksjoner gratis? De var selvsagt ikke gratis, men mange attraktive apper koster bare 6 kroner, og så lenge du ikke trengte å streve med kode (og de tre sifrene på baksiden!) føltes det nesten gratis. Det var i alle fall veldig enkelt.
Allerede året etter rundet Apple en milliard nedlastinger. Ei krone her og ei krone der.
Det er heller ikke noen ren teknikalitet når du kan betale med ett tastetrykk hos Amazon. Det er resultatet av en strategisk beslutning fra toppen av selskapet.
Jeg har altså argumentert for at enkle betalingstjenester er bra for kunden og dermed for deg. Spørsmålet er hvordan det kan gjennomføres?
I dag er det så enkelt at du kun trenger en partner, for eksempel oss i Modhi Norge, som tar seg av det vanskelige. Jobben til selgerne dine er todelt:
Hvis kunden vil dele opp betalingen, mottar hun en lenke på mobilen sin, og så er vi i gang.
Det fine er at dere får betalt med en gang, siden vi legger ut for kunden. Så tar vi all kommunikasjon med kunden videre. Vi sender ut delfakturaer og følger opp betalingen.
Vi kan integrere alt dette i kassasystemet deres, eller vi kan gjøre det uten å integrere. Vi har et såkalt API, et slags grensesnitt, som gjør at deres og våre systemer kommuniserer. Dermed overføres informasjon om varer sted, tid, pris og så videre til oss.
Jeg skal ikke gå dypere inn i det tekniske. Jeg skal bare til slutt slå fast at det er veldig enkelt: Du selger. Kunden ønsker å dele opp betalingen. Vi tar oss av det.
Uten renter, uten kredittkort, uten papirer.