Digitale løsninger for inkassohåndtering kan åpne opp for nye inntektsstrømmer og styrke konkurranseevnen til regnskapsbyråene.
Digitaliseringen har langt på vei åpnet døren til fremtidens regnskapskontor, der en hel rekke digitale og automatiserte løsninger bidrar til å kutte kostnader, spare tid og øke både effektivitet og produktivitet. Målet er å frigjøre tid til å bli en bedre rådgiver for kundene – og ta seg betalt for det.
Nå gjør slike løsninger det også mulig for regnskapsbyråer å bistå kundene på helt nye måter i purrearbeidet og inkassooppfølgingen. Ved hjelp av smarte prosesser, moderne grensesnitt og gode integrasjonsmuligheter kan alt av purre- og inkassotjenester nå gjennomføres helt automatisk direkte fra økonomisystemene. Dette frigjør tid.
Digitale og helautomatiske inkassoløsninger eliminerer behovet for tungrodde, manuelle prosesser, dobbeltføringer og slitsomme papirmøller. Moderne prosesser gjør det mulig å koble økonomisystemene du bruker i det daglige for kundene dine sammen med inkassoselskapets fagsystem. Dette vil automatisere bort mange av de tidkrevende arbeidsoppgavene du og kundene dine sitter med i dag.
Slike løsninger er utviklet med den hensikt at de skal være enkle å bruke når du må purre sene betalere og gjennomføring av inkassooppfølgingen. Hvis du vil vite mer om hvordan slike løsninger fungerer i praksis, kan du ta en kikk her. Det som imidlertid er viktigst å vite, er at slike løsninger automatiserer hele arbeidsprosessen, slik at du eller kundene dine ikke lenger trenger å purre og følge opp ubetalte fakturaer manuelt. Løsningene effektiviserer altså arbeidshverdagen på merkbart vis.
Som vi har vært inne på tidligere, er regnskapsbransjen overmoden for å ta i bruk slike digitale løsninger, moderne grensesnitt og integrasjoner med tredjepartsløsninger. Ikke bare vil det frigjøre tid for regnskapsbyråene, men det vil også kunne gi dem et konkurransefortrinn ved å tilby kundene mer effektive inkassoløsninger enn det konkurrentene gjør.
Vår erfaring tilsier at små og mellomstore bedrifter, som benytter seg av tjenestene til et regnskapsbyrå, i mange tilfeller vil være tilbøyelig til å betale regnskapsbyrået noen ekstra kroner for å få håndtert inkassosakene sine på en smidig og effektiv måte. Stadig flere regnskapsbyråer øyner derfor en mulighet til å skape ekstrainntekter og gi bedriften et konkurransefortrinn ved å tilby slike helautomatiske inkassotjenester til kundene sine.
En rekke bedrifter stiller seg spørsmålet om regnskapsbyrået deres kan hjelpe dem med inkasso. De aller fleste regnskapsbyråer har en avtale med et inkassobyrå, men de færreste utnytter mulighetene som ligger i digitale og helautomatiske løsninger for purrearbeid og inkassooppfølging. For det fremoverlente regnskapsbyrået venter både konkurransefortrinn og muligheter for å skape nye inntektsstrømmer.
Se gjerne mer på Modhis samleside med våre integrasjonsløsninger.
Digitalt orienterte regnskapsbyråer vet å utnytte mulighetene som ligger i slike digitale inkassoløsninger. Det digitale og fremoverlente regnskapsbyrået Progressum, for eksempel, har skaffet seg et konkurransefortrinn i en stadig mer konkurransepreget bransje ved å ta i bruk moderne inkassoløsninger i arbeidet med kundene sine. Les hele saken på våre nettsider.
Etter å ha vært på leting etter en god inkassopartner i mange år, falt Progressum for Modhis brukervennlige inkassointegrasjoner.
– Modhi hadde en helautomatisk løsning, mens de andre jobbet med halvautomatikk, forteller administrerende direktør Lars Gotaas i Progressum.
Progressum, som håndterer regnskapet til en rekke kunder innen varehandel, bygg- og anleggsvirksomhet og eiendomssektoren, var på utkikk etter en inkassopartner som på best mulig måte kunne hjelpe dem med å håndtere saker som måtte håndteres på en varsom, men effektiv måte – både for kundene og for skyldnerne. Progressum strevde med å finne en god match blant inkassoselskapene, inntil Modhi dukket opp på radaren.
– Alle selskapene vi testet ut snakket om systemer og integrasjoner, men alt var tuftet på gamle arbeidsprosesser. Modhi hadde tatt den helt ut og latt teknologien styre. Med enkle tastetrykk og uten å forlate regnskapssystemet du allerede har, så overfører du saker til inkasso, forteller Gotaas.
Progressum benytter seg av regnskapssystemene Xledger og Tripletex, systemer som Modhis inkassoløsning vil kunne integreres med.
Det utvikles stadig nye løsninger som har til hensikt å forenkle prosesser og tilby mer eller mindre automatiske purre- og inkassotjenester. Vær imidlertid klar over at det er svært få inkassoselskaper som tilbyr helautomatiske løsninger. Mange tilbydere kan snakke mye om digitale løsninger og smarte integrasjoner, men fortsatt tufte arbeidsprosessene på gamle metoder og halvautomatiske løsninger. Og halv automatikk vil ikke nødvendigvis realisere de helt store gevinstene.
Vi i Modhi har arbeidet iherdig for å kunne tilby en brukervennlig, helautomatisk og digital løsning for effektiv purre- og inkassooppføling. Ta gjerne en kikk her for mer informasjon om hvordan løsningen kan komme deg og kundene til gode og hvordan du enkelt kommer i gang.