leasing bil

Når du kjøper en bil, tenker du kanskje at dette kjøpet gjør bilselgeren rik. Men nei, slik er det nok ikke. Selve bilen har ikke så stor avanse, og nå er det alt rundt bilsalget som står for den største inntekten.

Det er kanskje å dra det langt å kalle det en lokkevare, men faktum er at bilen du kjøper utløser en rekke andre inntektsmuligheter for bilbutikken. Det at de får deg til å kjøpe en bil, betyr også at det kobler deg til et helt univers av inntektsmuligheter for bilselgeren. Etter markedet, altså service og reparasjoner, er bare en tradisjonell, liten del av det potensialet som ligger der.

Leasing og finansiering er viktigere enn selve salget

For i vår moderne verden kan det være penger å tjene i at kunden abonnerer på en app som lar henne varme opp bilen på avstand. Eller inngår en leasingavtale som gir bilbutikken inntekter hver måned i tre år framover i tillegg til det de får betalt for service.

For å fortsette med tanker som bilprodusentene sikkert har tenkt for lenge siden: Kanskje er det penger i å leie ut vinterdekk i stedet for å selge dem? Kanskje vil kunden leie navigasjonssystem bare i juli, da hun er på bilferie i Europa? Om noen år er det kanskje en smal sak å endre farge på bilen. Så vil noen ha en rød bil før jul og en gul på påskeferie og da koster det en slant å endre dette i appen.

Og når hundre tusen kunder betaler 362 kroner for dette, så er det 36 millioner i inntekter. Det er også penger… (Og disse summene er selvsagt tatt rett ut av luften, jeg prøver kun å belegge noen ideer…)

Før var det morsomt med cash

Din far eller farfar gjorde kanskje et godt kjøp da han tok med seg kontanter og la dem på bordet foran bilselgeren. Kanskje var det slik før. Nå er det ikke slik lenger. En kunde som bare casher ut bilen og tar den med ut av butikken er ingen favorittkunde. Årsaken er, som jeg har nevnt, leasing og finansiering. Eller salg av forsikring som bilbutikken får kickback på fra forsikringsselskapet. Eller noe annet.

Tenk på det. Når Hansen Auto selger en bil, må de presse prisen rimelig langt ned i et transparent, altså gjennomsiktig marked. Alle vet hva det koster å kjøpe en tilsvarende bil på den andre siden av plassen hos Jensen Auto. For forbrukerne er dette topp, for det holder prisene nede. Dermed tjener Hansen og Jensen mindre, og det er lurt for dem å bevege seg over i et mindre gjennomsiktig marked, kanskje finansiering, leasing og alt som har mer kompliserte betalingsmodeller. Her er det lettere å tjene penger, for kundene er rett og slett ikke flinke nok til å orientere seg. Sånt driver prisene opp, det er en slags økonomisk lovmessighet.

Men hvor mye tjener bilbutikkene på dette? Det er ikke godt å si. Jeg har ikke direkte innsikt i disse kalkylene, og det er nok ikke mer enn at de trenger et visst volum for å få det til å gå rundt. Men jeg registrerer at alt dette finnes, og mine vurderinger rundt dette blir bekreftet av kontakter jeg har i bilbransjen. Men de er tilbakeholdne med å gi meg tall. Sånn er det.

Hva kan vi vente oss de nærmeste årene?

Alle bilfabrikantene jobber med nye konsepter. Tesla har vist at folk kan være villige til å låne dem femten tusen kroner i årevis for å få lov til å stå i kø og vente på bilen. Det er en fin måte å finansiere noe av produksjonen på. Dette kommer flere til å utnytte.

Nylig lanserte giganten Volkswagen den nye modellen ID, og VW bygger et helt nytt kommersielt miljø rundt denne bilen. Noe annet ville vært overraskende.

Regn med leasingkonsepter, versjoneringer på mikronivå og digitale innretninger som gir dem inntektsstrømmer - også etter salget. Selve ID-en kommer til å stå i midten av en hel industri, der VW, og sikkert andre, vil tjene penger på at du har kjøretøyet. Og dette er bare Volkswagen. Ford, BMW, Toyota og Nissan - alle tenker nok de samme tankene.

Vi har sett det med iPhone og andre dingser. Jeg trenger ikke minne dere om den enorme app-økonomien som rett og slett ikke fantes for femten år siden.

Dessuten, nå kan du lease en iPhone og en Apple Watch, akkurat som du kan gjøre en bil. Kanskje er sirkelen sluttet? På en måte er den vel det.

Men den ruller også videre.

Bli kunde på 1-2-3 og registrer ditt firma og dine inkassosaker elektronisk