Delbetaling. Flere, men små regninger

Alle liker små regninger, ikke store regninger. Det er derfor vi liker å dele opp de store regningene. Når vi blir presentert for mindre summer, går smerten ved å betale ned. Kundereisen blir bedre, og du får mer salg.

Ønsket om å dele opp en betaling er da også helt rasjonell. Det er ikke alle som takler en stor regning i hverdagen. Men om den kan spres over flere måneder, altså lønninger, så er det lettere.

Dette fenomenet kan du ha fordel av. For når delsummene er mindre, kan totalsummen være større. Det ligger i sakens natur. Kundene handler rett og slett mer når de kan dele opp regningene.

Mange ønsker å dele opp betalingen når de handler - og de øker i antall

I dag vet vi at en av ti ønsker å dele opp betalingen. Det er flere grunner til at denne andelen kommer til å øke:

  • Flere butikker kommer til å tilby dette
  • Flere kunder kommer til å etterspørre ulike betalingsmodeller
  • Flere har hatt en god opplevelse med å dele opp regningen
  • Flere forteller sine venner om det
  • Stigmaet med avbetaling blir mindre

Dette gjelder spesielt deg med relativt kostbare og eksklusive varer som skal opp i handlekurven, enten på nett eller i den fysiske butikken. Hvis du ikke kan tilby å dele opp betalingen, så vil en av ti (og vi mener altså at det blir flere og flere) finne seg en annen butikk som tilbyr dette. Da mister du salg.

La oss si at det om kort tid blir to av ti som foretrekker å dele opp betalingen. Da mister du dobbelt så mange kunder. Det er ikke det som skaper vekst i butikken din.

Millennials setter krav til betaling

Når vi sier at flere kommer til å etterspørre ulike betalingsmodeller, handler det mye om det vi kaller millennials, altså unge voksne mellom 18 og 35 år. Disse er vokst opp med internetthandel og enkle betalingsløsninger. De krever fleksible ordninger og valgfrihet. De er også godt orientert om hva som finnes også i andre land, og ser ingen grunn til at norske løsninger ikke skal tilby det samme.

Millennials er også raske til å nyttegjøre seg av teknologisk utvikling og nye trender, så det er trolig i denne aldersgruppen at du vil se at spredningen av nye betalingsordninger går raskest. Det er ikke for ingenting at DNB brukte Øyafestivalen til å lansere Vipps. For deg over femti, betyr det at denne trenden ikke er så lett å få tak på dersom du bare forholder deg til jevnaldrende venner og svogere.

Les vår samleside om Betalingsmodeller og strategi

Liten risiko - og den kan overlates til andre

Mange næringsdrivende og butikker kvier seg kanskje for å gi kundene en faktura eller regning i stedet for å motta betaling der og da. Og kanskje virker det enda mer risikabelt å dele opp regningen. Til det er det å si at de aller fleste nordmenn betaler regningene sine. Når det gjelder fakturaer på papir, er betalingsraten opp mot 90%.

Uansett - her kommer løsningen: La noen andre ta risikoen. I dag finnes det enkle metoder og avtaler som gjør at noen gir deg oppgjør med en gang, overtar risikoen, deler opp summen og sender faktura i flere omganger.

Og da har jo du allerede fått betalt, samtidig som du har gitt moderne fleksibilitet til fornøyde kunder. Og fornøyde kunder kommer tilbake.

Last ned gratis guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi