beacons eller nettvarder tar over markedsføringen

Det har alltid vært vanlig å kalle på kundene. Det har du gjort lenge, for når du skal treffe kundene dine, må du kalle mange ganger på dem. Selv den beste annonsen treffer aldri treffer helt blink. Ordet reklame kommer fra latin, og betyr å rope om igjen. Men hva om du kunne sette opp en beacon i stedet? På norsk kaller vi det en nettvarde. Dette er moderne teknologi som kaller på kundene med presise budskap til målrettede grupper.

Tenk deg når du selv går gjennom et stort varehus. Det mangler ikke på budskap rettet mot forbrukerne. Det er dufter og emballasje, slagord og rabatter. Men treffer de deg? Skulle du ikke ønske at de skjønte hvem du er og hva du vil ha?

Sånn er det for kundene dine også. De vil ikke ha et kaos av ulike meldinger om produkter som de ikke er ute etter. De vil at du skal forstå hvem de er og hva de er interessert i. Og de har selv både sender og mottaker i lomma. En smarttelefon. Med en app som er stilt inn på “OK å bli kontaktet”.

For det er viktig at de har samtykket. Som seriøs aktør har du orden på slikt.

Slik fungerer en nettvarde/beacon

En nettvarde (beacon) er en liten teknisk innretning som kan sende en melding til en kunde med smarttelefon innenfor en viss radius.

"Rett her borte. På hylle F34. Der står det noe vi vet du kommer til å like. For du er mann, 47 år gammel, liker Manchester United, bøker av Knausgård, og New Order-musikk. Og gjerne sko fra Loake og hvite skjorter uten mansjetter. Så kom bort hit. Til hylle F34. Her står vi og kaller på deg. Eller trykk på lenken, så ligger varene klare i den virtuelle handlekurven din.”

“Vi vet du liker etiopisk kaffe. Vi er her borte og kaffen er klar!” hilsen kaffebaren.

Dette har vært på plass noen år allerede i toneangivende miljøer.

Det er heller ingenting i veien for at dette kan brukes av mindre kommersielle aktører. “Kom hit og se på dette treet i parken. Det er skikkelig gammelt og gøy å klatre i for barna dine”. Hilsen parkvesenet.

Lov, rett og riktig bruk av beacons og nettvarder

Det er mye å tenke på i moderne markedsføring. The Internet of Things, Bluetooth, GDPR, kartlegging av kjøpsmønstre og alt som er viktig. Både lov, etikk og moral krever at du tar visse hensyn. Datatilsynet har noe de skulle ha sagt, og det er ikke fritt fram. Dette leser du mer om i lenken nedenfor.

Glem heller ikke at det er eksperter på dette som er kritiske til hvordan Datatilsynet snakker om nettvarder (beacons).

Millennials og nettvarder/beacons

Mange føler ubehag ved å bli gjenkjent på denne måten av maskiner når de kommer til et sted. Men flere vil også synes det er positivt dersom de slipper teppebombing med kommersielle budskap de aldri har bedt om. Millennials, altså de som er fra 18-34 år, har vokst opp med målretting som overgår alt det foreldrene deres kjente til. De forstår hvordan de kan slå av når de vil være i fred. Så for dem vil slike målrettede budskap og nettvarder/beacons faktisk kunne være befriende, siden de treffer godt.

Ditt strategiske ansvar

For deg som skal angi strategisk retning for dem du leder, er det nødvendig å følge med i tiden. Du må se hva andre gjør, hvordan de skaper verdier og hvilke feil de begår så du kan unngå de samme. Om ikke annet, så bør du følge med i nyhetsstrømmen på beacons og nettvarder.

Les mer: En av tre jobber kommer i spill (DN)

Arbeidsplasser står på spill når teknologien virkelig tar tak. Så vær en dyktig leder og ikke la teknologien ta deg og de ansatte på senga.

Grat