Maskinlæring bør ligge langt oppe på prioriteringslista når du skal utvikle virksomheten. Maskinlæring og kunstig intelligens, eller artificial intelligence (AI), innebærer at datamaskiner- og programmer selv kan lese og lære av kompleks informasjon og input. Men bak alt ligger noe du skal ta på alvor - GDPR.
Skriver noen en epost til dere? Maskinen lærer av det den leser. Må du avskrive et tap? En maskin kan lære av dette. Og hva om de fleste tapene kommer fra menn i Moss over 50 som kjøpte sokker i måneder uten R? Vel, da har du et mønster som en datamaskin kan gjenkjenne, agere etter, og gi deg råd om. Altså vet du noe konkurrenten din ikke vet.
Det sies at Venstre-velgere ikke drikker så mye saft. Er det sant? Maskinene vet det, om folk har gitt dem informasjonen. Og det gjør folk. I større grad enn de kanskje vet om og er bekvemme med.
Maskiner kjenner igjen mønstre. Det må du utnytte.
Hvis et materiale for eksempel inneholder millioner av e-poster, kjøp, klager, likes, mersalg, innkjøpspriser, tidspunkter, adresser og alt annet, så er det interessant å se etter mønstre. Men altså ikke bare sånne mønstre du selv kunne sett ved å sortere et Excel-skjema.
Maskinen, programmet eller algoritmen må være i stand til å generalisere og finne løsninger på problemer den ikke har observert eksempler på tidligere eller har fått spesifikk beskjed om å se etter.
Maskinlæring er fint når det gjør de ansatte bedre
At manuelt arbeid blir digitalisert er nærmest en naturlov. Se deg rundt og legg merke til hva som var manuelt for noen år siden og hva som er digitalt i dag. Se hvor få mennesker som trengs for at du skal komme deg inn og ut av et fly. På butikken trenger du ikke snakke med et menneske for å handle mat. Heller ikke på bensinstasjonen, viste det seg, da jeg var innom her om dagen…
- Se video: How to Apply AI in Business? (YouTube)
- Les mer: Dette er jobbene og bransjene der nordmenn tror robotene tar over (TU)
- Les mer: These robots handle dull and dangerous work (CNBC)
Foreløpig er det likevel ikke slik at maskinene kan erstatte alle jobbene. Men de kan supplere dem, og sørge for at man trenger færre ansatte til å gjøre disse jobbene.
Men da kan de heller gjøre slikt som mennesker er bedre på enn maskiner.
Smile. Skjønne når kundene trenger hjelp. Passe på at det ser pent ut i hyllene. Vurdere når blomstene i resepsjonen skal byttes ut, når en kunde trenger en tur på restaurant eller om logoen er framtidsrettet nok.
Kanskje er dette det beste tipset jeg kan gi deg, nemlig at du bør se hvordan maskiner kan jobbe sammen med mennesker
Her er noen flere tips:
- Analysér virksomheten med et blikk for hvordan maskiner kan supplere menneskene, og ikke erstatte dem alle sammen.
- Sørg for at maskinene sikrer sånt som glipper for mennesker. Mersalg. Ringe tilbake. Følge opp på en viss dato. Se mønstre. Huske hva kunden kjøpte forrige gang. Kanskje hva barna hennes heter.
- La maskinene stå for kalde beregninger basert på reelle data. Folk har mange følelser og tror kanskje de er rasjonelle, men det er de sjelden. Og maskiner kan vise at det ikke er så lurt å satse i den kjære hjembyen til styrelederen likevel.
- Bruk maskinene til å finne forretningsmuligheter du ikke selv har sett. Hva søker folk etter?
- La maskinene finne ut hva som kjennetegner en god kunde og dyrk lojalitet hos kunden.
Personvern og GDPR må du ta på alvor
Til slutt: Det er klart at alt som registreres digitalt kan også lagres digitalt. Når i tillegg flere og flere logger inn hos deg ved hjelp av Facebook- og Google-identiteten sin, så har du mye data å boltre deg i. Data som kan brukes og misbrukes.
For å beskytte menneskene oppi det hele, har EU bestemmelser som kalles General Data Protection Regulation, eller Personvernforordningen på norsk. Denne må du sette deg inn i, og jeg kan ikke liste opp alle kravene her.
Her er bare to gode grunner til å følge personvernforordningen:
- Det er bra å behandle folk ordentlig.
- Det er dyrt å ikke gjøre det. Bøtene kan bli høye.
Det er i det hele tatt vanskelig å drive skikkelig forretning uten å følge GDPR, og det er ingen vei utenom, for personvern er et av de store temaene for den moderne kunden i dag.
Så sørg for at du vet hva du driver med. Les deg opp. Du kan starte hos Datatilsynet og så ta det derfra.
Lykke til!