Til private husholdinger sendes det hvert år ut 160 millioner papirfakturaer i Norge – tro det eller ei. I et av verdens mest digitaliserte land. Nå kommer teknologien som sparer oss papiret og administrasjonen. Dette må du kunne om fakturahåndtering i fremtiden.
Vi har for lengst erkjent at teknologi vil ta over for manuelle og fysiske prosesser. Et av markedene som opplever de største teknologiske endringene er bank- og betalingsbransjen.
Vipps endrer landskapet
I 2016 lanserte DNB Vipps Faktura med en klar målsetning om å bli den fremste på regningsbetaling. Tidligere har vi skrevet om Vipps sin inntreden i det norske betalingsmarkedet. Kort oppsummert går Vipps fra venn-til-venn betaling, til å bli Norges mobile lommebok og tar samtidig over tjenester som du fram til nå har løst i nettbanken.
Vipps-sjef Rune Garborg har selv sagt til DNBs egen blogg at målet er å gjøre papirfakturaen overflødig i løpet av to år: – Det er både dyrt, komplisert og gammeldags med papirfaktura, og forbrukerne må streve med håpløst lange KID-nummer, som dessuten fører til masse feiltasting.
Ikke bare gjør Vipps papirfakturaen til historie. Ifølge DNB selv brukte eFaktura ti år på å nå 500.000 brukere, mens Vipps Faktura kun brukte noen måneder. Vipps går for alvor i strupen på eFaktura, og tilbakemeldingene så langt er gode.
Felles satsing
Over 100 banker har samlet seg for å gjøre Vipps til en felles mobil lommebok. En naturlig spådom vil være at Vipps vil være nordmenns prefererte betalingsmåte, eller bli Norges «360-betalingsløsning».
Ønsker du å motta fakturaer i Vipps-appen er det enkelt å sette opp. Det eneste du behøver å gjøre er å laste ned Vipps, og svare «Ja» på om du ønsker Vipps Faktura. Da vil du motta fakturaer fra bedriftene som tilbyr det i appen. Alle fakturaene bokføres direkte i appen, og kundene vil bruke mindre tid på å betale regningene sine.
Skal revolusjonere regningsbetaling
Vipps Faktura gjør at kunden slipper å taste inn kontonummer, KID og beløp – alt er ferdig utfylt og fakturaen betales med få tastetrykk eller sveip på mobilen.
Det reiser seg likevel et stort spørsmål: I en jungel av måter å betale regninger på: papirfaktura, eFaktura, AvtaleGiro, e-postfaktura og Vipps Faktura. Trenger vi enda en å forholde oss til? Og vil den bli den prefererte måten å betale regninger med?
E24 skrev i oktober 2016 om Vipps Faktura, og ifølge DNB viste prosjektet tidlig et stort potensiale: – 93 prosent av de som har prøvd tjenesten, sier at de ønsker å fortsette med den. Det er en veldig klar tilbakemelding, sier Garborg.
Til og med dårlige betalere blir gode betalere når de betaler med Vipps. Hele ni av ti som har betalt faktura med Vipps gir betalingsappen terningkast seks. Dessuten har Vipps allerede 2,8 millioner brukere av applikasjonen, og de har kommet til siden mai 2015.
Les mer på denne ressurssiden om betalingsmodeller og nyvinninger i bank- og finans.
Utfordrende å få alle på en plattform
E24 forteller at 98 % av alle internettbrukere over 66 år bruker nettbank, ifølge en undersøkelse gjennomført av Finans Norge. Det er verdt å merke seg at eldre som ikke bruker internett, ikke har blitt tatt med i undersøkelsen.
I samme artikkel kommer det frem at kun tre av ti over 50 år bruker Vipps. Kommunikasjonssjef Kristin Ruud i Pensjonistforeningen forteller til E24 at det er anslått at 200.000 av den eldre generasjonen ikke har eller bruker internett.
DNB selv sier at ni av ti over 50 år kjenner til Vipps, men fortsatt er det slik at mange eldre vegrer seg for å ta skrittet helt ut og bruke de mulighetene som ligger der. Banken kjemper aktivt for å digitalisere de eldre.
For at Vipps Faktura skal slå igjennom må DNB lykkes med å bli den enerådende tilbyderen av mobil fakturabetaling. De første tallene vitner om at de er på god vei ut av startblokkene. Likevel vil man ikke klare å digitalisere samtlige i samfunnet, og av helsemessige og tekniske utfordringer vil ikke alle kunne «digitaliseres».
Fordelaktig med Vipps Faktura
Faktura på epost og efaktura er dominerende i tillegg til de 160 millionene av papirfakturaer som sendes rundt i landet. Det vil ta tid å endre vaner og rutiner, men fakturabehandling i apper som Vipps og sikkert andre konkurrenter som kommer på banen etterhvert, vil med stor sannsynlighet ta over på sikt. Det vil være utslagsgivende å holde prisen på betalingstjenesten nede og at etterarbeidet blir forenklet. I tillegg må brukerne, både de som betaler og bedriftene som benytter tjenesten, få god oversikt over sine betalinger.