kundeklubb og gamification

Lojale kunder - trofaste kunder - det er det alle vil ha. Den gode økonomien i dette er åpenbar. Kunder som kommer tilbake for å handle mer er gode kunder.

For å skaffe nye kunder må du ut med både reklameutgifter og selgerbonuser for å få resultater. Kundeklubber skaper lojalitet. Både Eurobonus, Æ og andre bonusprogrammer er kundeklubber. Men hvordan skaper du en kundeklubb? Og hvorfor skal kundene dine være med i den?

Det koster altså mye mer å skaffe seg en ny kunde enn å holde på den gamle. I følge Inc.com koster det fem til ti ganger mer. Så hold på de kundene du har.

En kundeklubb kan tilfredsstille moderne konsumenters ønske om å få råd og hjelp, og ikke bare bli solgt til. Ifølge Accenture (se e-bok nedenfor) er kundene dine svært interessert i personaliserte anbefalinger. 63 prosent sier de er det. Blant millennials (18-35 år) er 69 prosent interessert. Det fine med en kundeklubb er at du kan kartlegge personlige ønsker, alder, bosted, sivilstand og alt annet du måtte trenge å vite for å anbefale produktene dine.

Tilbud hos kundeklubber

Kundeklubber er altså skapt for å holde på kundene. Hvordan gjør klubbene det? Det finnes mange metoder. Hvis du først får et medlem i kundeklubben din kan du:

  • Gi anbefalinger
  • Gi poeng for kjøp og dermed fordeler
  • Gi rabatter
  • Tenke ut spesielle tilbud og pakker
  • Tilby før-premierer
  • La medlemmene komme kvelden før salget starter
  • Invitere til events, fester, foredrag, omvisninger og prøvekvelder

Lista stoppes i grunnen bare av fantasien. Se nedenfor for mer inspirasjon. Det viktigste er at du med en klubb har en direkte kanal til kunder som liker det du driver med.

Men hvordan setter man opp en kundeklubb? Vel, det har aldri vært lettere, sier de i Diller, et selskap som hjelper deg å lage en slik klubb. Diller kan fortelle at kundeklubbmedlemmer handler tre ganger mer enn andre. Det begynner gjerne med at kunden registrerer en epostadresse og deretter er det opp til deg hvor godt du lykkes.

Her er mine råd til kundeklubben din

Etter å ha lett rundt etter gode råd for kundeklubber, har jeg lyst til å gi tre råd.

  • Råd 1: Gjør det enkelt å bruke klubben. En god app hjelper.
  • Råd 2: Finn en god balanse mellom det som er mulig å oppnå og det som henger høyt og er attraktivt.
  • Råd 3: Gi kundene gleden av å spille litt.

La dem spille litt - gamification i kundeklubber

Det er ingenting som er så gøy som å ha det litt gøy. Lag et spill av det. I sin enkleste form blir det et spill når kundene ser hvor mange poeng de har hittil, hvordan de kan komme opp på neste nivå, hva som gir mest poeng og så videre. Vi kaller dette gamification, eller spillifisering på norsk, og det appellerer til folk. Så ikke vær kjedelig. Lag en kundeklubb det er gøy å være med i.

Inkassoprosessen kan også øke kundelojaliteten

Til slutt, la oss i Modhi Norge få blåse litt i vårt eget horn. Vi driver med inkasso, og vi ser at når innkreving av forfalte fakturaer drives seriøst, skånsomt og løsningsorientert, så skaper det også en lojalitet. Når vi behandler folk skikkelig, mister du ikke kunder som har dårlig erfaringer med butikken din bare fordi de hadde forbigående betalingsproblemer. Da vet vi de kommer tilbake til Modhi Norge. Vi legger til rette for at kunder kan vende tilbake til butikken din etter at de har gjort opp for seg.

Og tilbakevendende kunder er de beste kundene.

Last ned gratis guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi