Det går unna nå til dags. Før kunne det ta tid å kredittsjekke en kunde. I dag skjer det på sekunder. Det er det vi kaller sanntid.
Kredittsjekk er en metode for å få vite om kunden er kredittverdig. Å handle på kreditt betyr å gå ut av butikken med en vare mot at man lover å betale den senere. Men hvor robust er den lovnaden? Det er ingen annen måte å finne det ut på enn med en kredittsjekk.
Kan du kredittsjekke kunden selv?
Det er klart det er teoretisk mulig å gjøre slike kredittsjekker selv. Du kan dele ut (enda et) passord til alle selgerne dine, lære dem opp til å gjøre oppslag i alt fra Bisnode til Proff, holde seminar om hvordan dere skal vurdere alt dette og ikke minst lære dem hvordan de gir avslag på en høflig og kundevennlig måte. Hørtes det ut som en god løsning? Ikke det, nei...
Når du har en løsning fra Modhi Norge, der Modhi Norge i praksis betaler regningen for kundene og deretter overtar alt med fakturering og innbetaling, er det klart av vi også ønsker å forvisse oss om at dette er trygt. Så vi foretar også en kredittsjekk. Men vi gjør det online i løpet av noen sekunder mens kunden står ved kassa.
Betalingsanmerkninger
Noe av det viktigste ved en kredittsjekk er å finne ut om kunden har betalingsanmerkninger. Det skal litt til å få betalingsanmerkninger i Norge, det er ikke nok at du har fått noen purringer. En anmerkning er derfor et varsel om at det har vært svært vanskelig å drive inn det kunden skylder i et eller flere forhold tidligere. Da er det grunn til å være på vakt også denne gangen. Kanskje må du avslå.
Det finnes egne byråer i Norge som holder oversikt over betalingsanmerkninger. Sammen med andre forhold rundt personers økonomi, som lønn, alder osv, danner byråene en kredittscore. Byråene har sine forskjellige systemer for dette, men det er ikke uvanlig med en rating fra 0 til 100, der en rating under 10 gjerne betyr avslag på kredittkjøp. Hvordan selskapene setter sammen en slik score er forretningshemmeligheter, så det er ikke så godt å være mer presis.
- Vår skala går fra 0 til 100. De som får mindre enn ti poeng får som oftest avslag på søknaden om kreditt, poeng mellom 11 og 18 betyr at personen må gjennom en ekstra kontroll og poeng mellom 19 og 100 gir godkjent, sier analytiker Karl-Olaf Aanerud i AAA Soliditet til NA24.
Vi sjekker kreditt i sanntid
I Modhi Norge bruker vi informasjon fra flere byråer, og vi sjekker også med informasjon fra våre egne systemer. Og det går lynraskt på denne måten: Kunden får spørsmål om han vil utsette eller dele opp betalingen. I så fall mottar han en lenke fra oss. Så gir han oss personnummeret sitt, eventuelt organisasjonsnummeret, slik at vi kan sjekke med byråene og egne opplysninger.
På bare noen sekunder avgjør vi om det er grunnlag for kreditt, og i så fall går vi videre. Da legger vi ut for kunden, slik at du får oppgjøret med en gang. Deretter tar vi oss av all kommunikasjon med kunden, inkludert delfakturaer og betalingsoppfølging.
Alt dette skjer online der og da. I sanntid.