Du kjenner kanskje problemet med at fakturaer noen ganger kan komme ubeleilig. Det kan hende det har hopet seg opp med regninger i en periode og du trenger å forskyve noen tidsfrister for å få et økonomisk pusterom. Dette finnes det en rimelig løsning på.
Fra nå av er dette nemlig historie. Du kan utsette fakturaer enkelt og kostnadseffektivt. Løsningen er et rentefritt alternativ til tradisjonell kreditt og den første av sitt slag i Norge. Det er alle SpareBank 1 bankene som starter i første omgang. Den nye tjenesten er basert på Modhis nyutviklede plattform.
- Siden Modhi er en del av «finanshuset» Sparebank 1 og Sparebank 1-bankene er eneste bankkonstellasjon med eget innfordringsselskap, styrker løsningen både Modhis og bankenes konkurransemuligheter, sier viseadministrerende direktør i Modhi, Iren Rutle.
Hun og selskapet ser store muligheter for banknæringen i dette produktet og vil gjerne ha kontakt med flere potensielle kunder som ønsker å tilby rentefri faktura.
I praksis betyr løsningen at banken legger ut for deg, og du kan vente i inntil tre måneder med å betale.
Betalingsanmerkninger: Finnmark og Østfold er verst.
Modhi: Hva er en betalingsanmerkning?
Avhjelper et stort problem
Det finnes mange nordmenn med betalingsanmerkninger. Det er rimelig å anta at disse anmerkningene startet ved at en faktura ikke ble betalt i tide. Og ofte dreier det seg ikke om store penger. I begynnelsen. Senere baller det på seg med renter og gebyrer.
- Nesten 270.000 personer hadde betalingsanmerkning i første kvartal i år. Det er opp seks prosent mot samme periode i fjor, og det er en utvikling vi synes er bekymringsfull, sier Beate Søberg, direktør for finansiering i SpareBank 1.
Les også vår samleside om betaling og inkasso for SMB-ledere.
Slik fungerer «utsett betaling»
Utsett betaling fungerer slik at SpareBank 1 betaler den opprinnelige fakturaen på vegne av kunden. Deretter utstedes det en ny efaktura på samme beløp, som forfaller om tre måneder.
Kunden kan ha maks fire utsatte fakturaer til enhver tid, og summen per faktura kan ikke overstige 4.000 kroner. For å dekke utgifter til fakturaadministrasjon, betaler kunden et gebyr på 99 kroner. Tjenesten er rentefri.
Løsningen fra Modhi er utviklet for alle betalingsplattformer, og kan tas i bruk av alle norske finansieringsselskaper som ønsker å ta sin del av et voksende marked innen forbrukerfinansiering.
Større fleksibilitet med «utsett betaling»
- Vi vil nå se an hvordan dette blir mottatt. Opplever vi at kundene ønsker større fleksibilitet, eller andre muligheter i løsningen, ser vi ikke bort fra at vi vil videreutvikle dette, sier Heidi Elisabeth Evensen, prosjekteier i SpareBank 1.
- Betalingsutsettelsen gjøres med kun ett tastetrykk i mobilbanken, og krever ingen kredittavtale eller nedbetalingsplan, sier Evensen.
Hvis du ved hjelp av betalingsutsettelse klarer å komme deg over en økonomisk kneik i stedet for å oppleve å bli sendt til inkasso, vil du få en god og rimeligere løsning.