risikostyring.jpg Har du styring på hvordan det går med bedriften fra dag til dag? Vet du når dere har mye penger og når dere har lite penger? Gir betalingsmodellen deg det du trenger å vite om pengestrømmen og betalingsevnen? Det er viktig å ha denne oversikten for å få forutsigbarhet i driften.

Forutsigbarhet er helt sentralt for å kunne styre og agere i markedet. Med forutsigbarhet kan du ta avgjørelser som er tuftet på kunnskap framfor usikkerhet som i verste fall kan lamme en hel bedrift. Det gjelder derfor å velge en betalingsmodell som er oversiktlig, gjennomsiktig og langsiktig. Ønsker du mer innsikt i betalingsmodeller kan du lese denne guiden: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi

Styring av risiko  

Risikostyring er et nøkkelord for denne forutsigbarheten. Men hvordan styrer du risiko hvis du ikke har skikkelig kontroll over likviditeten, altså betalingsevnen og pengestrømmen inn og ut av bedriften? Risikostyring er aktiviteter for å identifisere, estimere og kontrollere kostnader og inntekter knyttet til risiko. Til det trenger vi risikoanalyse.  

Analysere risiko  

Hele hensikten med en risikoanalyse er at du skal få et grunnlag for beslutninger som må tas i bedriften din. Du må spørre deg:

  1. Hva kan gå galt?
  2. Hva er sannsynligheten for at det går galt?
  3. Hva kan vi gjøre for å unngå dette?
  4. Hva er konsekvensene dersom det likevel går galt?  

Dersom du kan svare skikkelig på disse spørsmålene har du en god risikoanalyse, og du har et godt grunnlag for en god risikostyring.

Det er når du ikke kan besvare disse spørsmålene skikkelig at nye løsninger kan hjelpe deg å få oversikt. For å adressere punkt 1 og 2:  

  1. Hva kan gå galt?
  2. Hva er sannsynligheten for at det går galt?  

Det som kan gå galt er jo at bedriften din ikke får inn pengene sine. Dersom disse punktene minimeres, altså at pengene kommer til rett tid, får det positive følger for hele risikostyringen. Dermed endrer de nye løsningene hele betalingsmodellen din, hele risikobildet er endret.

Last ned guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi

Betalingsmodeller

Det er flere betalingsmodeller som kan velges. Mange bedrifter har i dag gått vekk fra en kontantmodell, men hva slags modell skal brukes i stedet? En modell kan være at kunden slipper å betale før om en tid, mens du som leverandør får oppgjør med en gang. På den måten minimeres det vi kaller “the pain of paying”. 

En annen modell kan være en Vipps-løsning, som også oppfattes som enkelt og greit for kunden. Det viktigste er at du som leder velger en løsning som gir full oversikt over pengestrømmen.

Les mer her om Betalingsmodeller og Strategi eller i blogginnlegget: Valg av betalingsmodell er en viktig strategibeslutning

Tandberg gikk over ende  

Det finnes et berømt, norsk eksempel på hvordan det går an å bomme på betalingsmodellen sin.

tandbergradio.jpg

Tandbergs Radiofabrikk startet i 1933 og produserte forbrukerelektronikk. De var kanskje mest kjent som produsenter av radioapparater, og hadde stor suksess med modeller som Huldra og Sølvsuper. Tandberg skulle til slutt sysselsette over tre tusen ansatte i Norge og utlandet.  

Tandberg fusjonerte med Radionette i 1972. Den fusjonerte fabrikken møtte sterk konkurranse fra japanske og andre asiatiske elektronikkprodusenter, og gikk med underskudd fra 1976. Etter flere runder med refinansiering, deriblant statlige lån, ble Tandbergs Radiofabrikk erklært konkurs i desember 1978. Dette skjedde i en tid der mange andre tradisjonelle nasjonale europeiske produsenter av forbrukerelektronikk forsvant. Konkursen etterlot seg to store tragedier, den ene menneskelig og den andre økonomisk. Den første var at grunnleggeren Vebjørn Tandberg tok sitt eget liv fire måneder før konkursen. Den andre var at det var nok midler i boet til å betale alle kreditorene.  

Det betyr at Tandberg i grunnen hadde nok midler til å kunne drive videre, men det var likviditeten, altså betalingsevnen der og da som det var noe galt med. I tillegg var fortjenesten for dårlig i forhold til salgsvolumet. Man hadde ikke denne oversikten, og dermed hadde man heller ikke skikkelig risikostyring.  

Sørg for at du har oversikt. Sørg for at du har en god betalingsmodell.

 

New Call-to-action