iphone-208792-edited.jpg

Steve Jobs, den avdøde Apple-gründeren, ble genierklært av flere grunner. Han leverte god design, imponerende markedsføring og teknologi. Da den første iPhonen ble lansert i 2008 revolusjonerte den også måten vi skulle betale for ting i fremtiden.

Mye har skjedd siden lanseringen og nå sitter vi med versjon Xs på markedet. Man blir nostalgisk av å lese Computerworlds kommentar om telefonens forventede suksess – publisert i 2007: Iphone lukter suksess

Den gangen lanserte Apple en iPod med touchskjerm, telefon og internett. Men det var ikke tre produkter, det var ett og samme, nemlig iPhone. Sammen med telefonen kom også en digital butikk for nedlastbare apper, kalt App Store. Bare den første måneden ble det lastet ned 60 millioner apper, og selskapet hadde solgt for 30 millioner dollar. Hva var det som førte til disse braktallene? Hovedforklaringen var en genial måte å håndtere betaling på i App Store.

Last ned guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi

Enkelt å betale

Du trodde kanskje at det var nettopp design og teknologi som gjorde iPhone til en braksusess? Jo, det er det også, men betalingsmodellen og hvordan den forandret vårt tankesett er kanskje en enda større suksessfaktor. Et par måneder etter at App Store ble lansert fantes det mer enn 3000 tilgjengelige apper, hvor av 90% kostet mindre enn 100 kroner per stykk. Majoriteten kostet kun seks kroner.

For å kunne laste ned appene måtte du opprette en Apple-ID og legge inn kredittkortet ditt som betalingsmåte. Kortinformasjonen lå så lagret på kontoen. Når du bladde rundt i App Store og fant apper du ønsket å kjøpe, behøvde du kun å skrive inn passordet til Apple-kontoen. Tanken bak betalingsmodellen var å gjøre transaksjonen så enkel som mulig.

I dag er Apple ett av verdens ti største selskap på Fortunes globale liste: Fortune om Apple 

Friksjonsfritt

Apple skapte dermed en friksjonsfri betalingsmodell. Det viste seg å være en genistrek å selge billige apper som alle hadde råd til, og som krevde lite engasjement i kjøpssituasjonen.

I adferdsøkonomien finnes begrepet «pain of paying». Begrepet forklarer at mennesker er irrasjonelle vesener som ikke liker å bruke penger, derfor føler vi smerte når vi kjøper noe. Apple sørget for at man ikke kjente på smerten av transaksjoner fordi man ikke måtte legge inn kredittkortet sitt ved betaling. De færreste tenkte nøye gjennom når de kjøpte apper til seks kroner stykke – derfor var det så lett å betale en «symbolsk sum» med noen tastetrykk.

Betalingsmodellen gjorde at App Store nådde 100 millioner nedlastede apper allerede i september 2008 – kun to måneder etter lansering.

Les vår samleside om hvordan betalingsmodeller påvirker deg og din bedrift: Betalingsmodeller og strategi

Apple Pay

Ett skritt foran

iPhone ble lansert i en tid hvor knappetelefonene dominerte markedet. Apper var enn så lenge et relativt ukjent fenomen så her var det mye nytt å forholde seg til for de som var så heldig å få slå kloa i de første modellene som kom til Norge. Fra å spille ”Snake” med enkel grafikk på din Nokia kunne du nå på iPhone laste ned avanserte spill med imponerende fargegjengivelse på en widescreen-skjerm.

I dag rulles Apple Pay ut over hele verden og du vil kunne betale med din telefon eller armbåndsur. Mobilprodusentene mener sømløse betalingsløsninger er uunnværlig i mobile enheter nå som vi er på vei mot et kontantløst samfunn. 

Mobiltelefonen har tatt mange og lange skritt i retning av å bli et verktøy for mer enn bare samtaler og meldinger. Utviklingen siden den gang taler sitt klare språk.

New Call-to-action