øk salget med smarte og sikre betalingsløsninger

Smarte betalingsløsninger gir mindre friksjon i handelen. Friksjon er alt som hindrer en rask og smidig handel. Med mindre friksjon er det lettere for kunden å gjennomføre handelen og øke sin handlekurv. Valg av betalingsløsninger er et strategisk anliggende for både ledelse og styret i enhver bedrift.

Det kan være friksjon i både netthandel og fysisk handel. Alt fra kø i kassa til problemer med BankID, kan være hindringer. Kunden blir sur - salget går tapt - ingen er fornøyd.

Smarte løsninger er friksjonsfrie løsninger

På den annen side - det er mange måter å sørge for en smidig handel på. Noen finnes i dag, andre elementer ligger litt lengre fram i tid: Lagring av kortinformasjon. Ett klikk. Stemmegjenkjenning. Ansiktsgjenkjenning. Fingeravtrykk. Alt dette er smarte betalingsløsninger.

Les mer: What are Frictionless Payments? (BLM)

Les mer: Amazon’s latest cashier-less Go store opens in San Francisco today (The Verge)

Men den smarteste løsningen er den som kombinerer flere elementer, der du både gir kunden muligheten til å utsette eller dele opp betalingen, samtidig som du får oppgjøret med en gang. Det er den løsningen vi tilbyr i Modhi, der du kombinerer fordelene med kontantsalg og kundens ønske om kredittkjøp.

Ikke lenger risiko for din bedrift

Nye løsninger kan nå tilbys til flere typer bransjer. For vanlige butikker finnes det nå en enkel, og smidig mobil betalingsløsning, og som vi har erfart er etterspurt av deres kunder.

Løsningen har en rekke fordeler for bedriften og kundene:

  • Økt salg og lønnsomhet til butikken
  • Butikken får raskt oppgjør
  • Styrker relasjon mellom butikk og sluttkunde
  • Sluttkunden får en enkel og god betalingsopplevelse

I praksis selger bedriften fordringen til en finansiell integrert partner av Modhi og får betalt fortløpende. Sluttkunden får tilsendt faktura mot et avtalt gebyr. Sluttkunden kan også velge å dele opp betalingen. Dette betyr at du ikke tar noen form for risiko.

Førti prosent av norske kunder ønsker å utsette betalingen. Ytterligere ti prosent ønsker å dele opp regningen. Da er det god kundebehandling å tilby dette. Det gir glade kunder - og fornøyde kunder kommer tilbake.

Se også vår samleside: Betalingsmodeller og strategi

Salget øker

I en studie fra kredittselskapet Bisnode som er mye referert, men ikke ligger på nett, går det fram at folk er villige til kjøpe opptil atten prosent mer varer når de kjøper på kreditt. Det er en markant økning i omsetningen, og krever ikke noen særlig innsats fra bedriftens side utover å knytte seg til en partner som ordner dette.

Hvis du da kan bidra til å redusere det vi kaller smerten ved å betale (The Pain of Paying), så er kunden din mer villige til å handle mer.

Her er noen årsaker som ligger bak:

  • Tiden for kjøp og tiden for betaling er adskilt.
  • Kreditt gjør at ulike innkjøp samordnes.
  • Kunden knytter ikke de samlede utleggene til et enkelt innkjøp.

Smarte betalingsløsninger er sjefens ansvar

Å velge betalingsløsning er ikke noe du kan overlate til IT- eller økonomiavdelingen. Dette er en jobb for ledelsen. Det finnes knapt noe viktigere i en bedrift enn å skaffe inntekter. Eller å gjøre kundene glade og fornøyde. Hvordan betalingen foregår påvirker hele kundereisen, og er altså helt sentralt for forretningsmodellen deres.

Det er derfor du skal bry deg om dette. Det er derfor du skal velge friksjonsfrie betalingsløsninger.

New Call-to-action