betale for legebesøk

En stor maskin står og tar opp gulvplass på gangen utenfor legekontoret ditt. På denne maskinen skriver du selv fødselsnummer, så kan du betale med kredittkortet ditt. Er dette strengt tatt noe særlig til digitalisering, eller er det kun en avlasting av legesekretærens arbeid overført til deg? Jeg mener dette kan gjøres bedre.

I dette innlegget beskriver jeg et tenkt eksempel som et alternativ til en etablert løsning. Legekontoret er typisk et sted hvor denne type transaksjoner er i bruk og hvor betalingsoprosessen er i ferd med å endre seg til det bedre og enklere. Det er klart det er penger å tjene her for legekontoret isolert sett ved bruk av en automatisert løsning, men ikke for pasienten. Pasienten, eller kunden om du vil, bruker like mye tid som før, pasienten må dra kortet akkurat som før og man må taste koden akkurat som før.

I tillegg kommer dette:

  • Maskinen koster penger
  • Den tar opp verdifull gulvplass
  • Den fjerner ikke noe friksjon
  • Den binder pasienten til tid og sted

Faktura fjerner friksjon på legekontoret

Friksjon er et interessant begrep innenfor betalingstjenester. Friksjon er alt som gjør det litt vanskeligere å handle og betale. I gamle dager kunne det dreie seg om kø ved kassa. I dag dreier det seg ofte om hvor mange klikk som må til for å få betalt. Kan jeg sjekke ut og gjøre opp med ett klikk, slik som hos Amazon? Eller må jeg fram med BankID? Og hvor er den kodebrikka nå?

Generelt er legekontorene lite digitalisert, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet i 2017. Det er vanskelig å digitalisere selve møtet mellom lege og pasient, selv om vi ser en del forsøk med helse-apper og nettmøte. Men selve pasientflyten, timebestilling, oppgjør og så videre, må digitaliseres skikkelig. Det holder ikke å sende meg en SMS som jeg ikke kan svare på.

Bli kunde på 1-2-3 og registrer ditt firma og dine inkassosaker elektronisk Registrer deg her

Modhis forslag til hvordan det kan gjøres på legekontoret

Det holder altså heller ikke å sette opp denne maskinen i gangen. Jeg skal beskrive hvordan det heller kan gjøres:

Når konsultasjonen er over, og pasienten vil ha faktura, sender legen en beskjed rett fra sin datamaskin. Den går ikke innom verken legesekretæren eller denne maskinen på gangen. Den går til en betalingspartner, som tar seg av en lynrask kredittsjekk før pasienten får tilbud om faktura rett på sin mobiltelefon. Tilbudet kommer i form av en lenke, og hele prosessen er digital, uavhengig av tid og sted.

Deretter kan pasientene velge hvordan de vil betale. Kanskje pasienten trenger å dele opp betalingen? Her får man en valgfrihet som ikke har vært vanlig på legekontoret. Det skal forresten ikke være nødvendig å legge renter på sånt. Hos Modhi bruker vi bare et lite fakturagebyr.

Legen skal selvsagt ikke trenge å tenke på å følge opp dette. Hele prosessen, fra kredittsjekk via oppdeling og dialog til innkreving og sluttoppgjør er det betalingspartneren som gjør. Modhi er en slik partner.

Vi skal ikke nøye oss med å digitalisere litt og så tro vi er i mål. Det er først når hele arbeidsprosesser er forenklet, forbedret og gjort billigere for alle parter at vi kan nærme oss noe vi er fornøyd med.

Se mer på vår samleside om betalingsmodeller og strategi.

Pasienter er kunder, og kunder vil gjerne kunne betale på faktura

Jeg har beskrevet hvordan legekontorer i dag egentlig bare har overført arbeidsoppgaver til pasientene. Altså har ikke pasientene fått det noe bedre. Vi vet at norske kunder ønsker seg smidigere og smartere betalingsløsninger. Mange ønsker å utsette betalingen. For dem er dette smidigere og smartere enn å gjøre opp der og da.

Det første vi må ta tak i er betalingsløsningene.

New Call-to-action