Millennials vil ha valgfrihet. Det er det første og viktigste du må vite om denne aldersgruppen fra 18-34 år. De er vokst opp med et vell av tilbud, alt fra en bukett med TV-kanaler til ulike strømleverandører. De er vant til å kunne velge og har alltid mobilen i hånden.
En foreleser jeg hørte, spurte forsamlingen: Hva ser en Millennial mens hun går over Times Square? Svaret: På mobiltelefonen sin...
De kalles millennials eller millenniumsgenerasjonen. De er vokst opp på nittitallet eller senere. De etterfølger generasjon X, eller den ironiske generasjonen og blir noen ganger kalt for generasjon Y.
Her er noen kjennetegn for denne generasjonen:
- De er vokst opp med internett og mestrer ny teknologi
- De forventer at tilbud er skreddersydd for dem
- De er illojale kunder som vet hvordan de shopper rundt
- De er vant til å få noe gratis
- De vet hva som finnes på markedet i utlandet, og forventer det samme i Norge
I tillegg kommer en del interessante politiske og sosiale trekk ved millennials, men for deg som driver forretning, er det spesielt kjennetegnene nevnt ovenfor som er verdt å merke seg. Så hvordan imøtekommer du dette?
Å markedsføre varer til millennials
Jeg mener man må tenke skreddersøm. Millennials vet at moderne teknologi gjør det mulig å spisse markedsføringen direkte mot seg. I mange tilfeller vil de ønske dette velkomment, siden slik kommunikasjon er tilpasset dem. Dette kan oppfattes som relevant informasjon, og mange føler ikke noe ubehag ved dette. Snarere tvert imot - de blir heller irritert når kommunikasjonen bommer. Å sende dem informasjon om en ny smartphone dagen etter at de har kjøpt en iPhone X imponerer ingen.
Og du - ikke prøv å pynte for mye på budskapet. De gjennomskuer deg, for de kan dobbeltsjekke informasjonen din med enkel googling.
Mange mener millennials er immune mot tradisjonell markedsføring, siden de har vært bombet med kommersielle budskap gjennom hele livet. Jeg tror nok ikke de er helt immune, men markedsføringen bør ta opp i seg prinsippene for inbound marketing (hva søker de etter?) og ta høyde for at de er fullt i stand til å finne egne tilbud som passer dem. Uavhengig av kommersielle budskap.
Se her hvordan Simon Sinek beskriver Millennial-generasjonen og deres påvirkning på arbeidsplassen.Å selge til millennials er krevende
- Don’t sell to them, skriver Dana Mia Kim i denne bloggposten. Med det mener hun at du ikke skal være for selgeraktig. “Kjøp nå!” fungerer ikke like godt lenger. Millennials trenger å vite hvorfor de skal kjøpe noe av deg. Da må du begynne i en annen ende.
- Det største paradigmeskiftet når det gjelder å selge til millennials, er overgangen fra å close dealen til å hjelpe kunden, skriver Jeff Fromm i en bloggpost hos Forbes.
Å ta betalt av millennials er enda mer krevende
Så hvordan kan du best hjelpe kundene dine? Jo, ved å la dem velge. Legge til rette for valgfrihet.
Dette gjelder, ikke minst, innenfor betalingstjenester. Når du legger sammen ønskene om skreddersøm, valgfrihet og kunnskap om hva som ellers finnes på markedet, er det åpenbart at det ikke lenger holder å be dem dra kortet. For det er ikke det de vil.
Halvparten av norske kunder ønsker å utsette eller å dele opp betalingen. Da virker det lurt å tilby dette. Dette kan i dag gjøres uten å belaste renter, signering av gjeldspapirer eller nye kredittkort. Et lite fakturagebyr og online oppfølging, så har du tilfredsstilt store deler av kundemassen din.
Og ikke bare millennials...