PSD2

PSD2 betyr helt forenklet at for forbrukerne blir det mulig å få sammenstilt kontoinformasjon på ett sted, på tvers av bankforbindelser. Men hvilke konsekvenser vil det kunne få? PSD2 må du rett og slett vite noe om, og her skal jeg forklare det viktigste.

Seks av ti innbyggere i EU har ikke kredittkort. Likevel vil EU at disse skal kunne handle trygt på nett, og de vil ha mer konkurranse om betalingsløsninger på nett. Det skal være lettere å handle på nett uten kredittkort, og betaling skal kunne trekkes rett fra kontoen. Dessuten kommer PSD2 til å løsne grepet bankene har rundt betalingsløsninger, og flere aktører skal kunne tilby betalingstjenester uten at de er definert som bank.

Dette henger selvsagt sammen med de teknologiske mulighetene som har åpnet seg de siste årene, der internett er helt sentralt. Bankene blir nærmest IT-selskaper, og nå får IT-selskapene tillatelse til å nærme seg bankvirksomhet.

De aller viktigste reglene i PSD2 gjelder allerede i Norge. De resterende reglene vil tas inn i Finansavtaleloven, sannsynligvis rundt årsskiftet 2019/2020, ifølge Finans Norge.

Bankene må følge med i timen

Hva betyr det at flere aktører skal få drive finansielle tjenester? Jo, nettopp det det høres ut som. Nye selskaper. Nye avdelinger i gamle selskaper. Gründere, oppfinnere og tjenester ingen har tenkt på før. I Norge har vi såvidt begynt å se hva som skal skje, og ting kommer til å utvikle seg fort. Altså må bankene følge med i timen og kanskje levere de beste og mest innovative tjenestene selv.

Dessuten - når dette markedet løses opp, vil trolig kundelojaliteten overfor bankene løses opp ytterligere. For forbrukerne blir det mulig å få sammenstilt kontoinformasjon på ett sted, på tvers av bankforbindelser. Dette gjør det lettere for forbrukerne å holde oversikt over sin egen økonomi. Kunden bestemmer selv hvem som skal få tilgang til personopplysningene. Samtidig er bankene nødt til å forenkle tilgangen til kundebehandlingsprogrammene sine for nye aktører, men det kan ikke skje uten en skjerping av sikkerheten. Altså må norske banker innovere for å beholde eller forsterke kundelojaliteten.

Les mer på vår samleside om betalingsmodeller og strategi.

Tiden for at man arvet bank fra foreldrene som arvet den fra sine foreldre er i alle fall definitivt over. Med et vell av nye aktører, blir det for det første vanskelig å si hva en bank er for folk flest. For det andre kommer bankenes og andre aktørers tilbud til å bli så personaliserte at lojalitet som sådan blir en svak faktor når noen skal skifte eller velge finansielle tjenester.

Det folk i dag opplever med Apple Pay, AliPay og Payr-appen, er bare forvarselet. Her skjer det mye bare i løpet av 2020, det tror jeg at jeg kan love.

Følg med!

Bli kunde på 1-2-3 og registrer ditt firma og dine inkassosaker elektronisk Registrer deg her