kredittkort erstattes av mobilbetaling

Sommeren er over, og mange av kundene dine har vært på ferie til utlandet. En reise gir mange impulser, også i forbindelse med betalinger. Alle husker hvor befriende det var å slippe å tenke kontanter, vekslingskurser og reisesjekker. Nå er kundene dine plutselig der at plastkort også føles litt tungvint.

I dag er det ingen grunn til at betaling skal være tungvint. Mange bruker løsninger som er svært så lettvinte og friksjonsfrie. I Norge vippser vi. I Sverige og Danmark swisher de. Mange har tilgang til Apple Pay, og flere av oss har venner som forteller storøyd om AliPay etter en tur i Kina. Felles for alle disse tjenestene er at de baserer seg på en smarttelefon.

SpareBank 1 og flere andre banker tilbyr allerede Masterpass, der kredittkortet ditt ligger på mobilen. Trolig er dette en fremtidsrettet løsning.

Nye løsninger sprer seg fort

Det blir lettere og lettere å betale på reise. Dessuten vet vi at nye løsninger sprer seg hurtig. Alle husker hvor fort det gikk fra Vipps lanserte til det ble en kjær betalingsløsning for alt fra kompiser på kafé til bestemødre på basar i Brumunddal som overfører penger til sine barnebarn. Så her går det fort. Og teknologien ligger allerede klar. I mobilen. Som nesten alle nordmenn har.

Mobilbetaling har vært forberedt i markedet lenge

Tilbake i en tjue år gammel stortingsmelding finner vi dette:

3.6.1999 - 99/2408 Telenor Mobil AS - Løyve til at Telenor Mobil AS kan drive finansieringsverksemd i tilknyting til tenesta «Mammon» (forskotsbetaling av kjøp med mobiltelefon) og dispensasjon frå finansieringsverksemdslova.

Mammon ble kanskje aldri noen hit, men jeg nevner dette for å vise at telegigantene har vært forberedt lenge, og når teknologien nå er moden, så vil mye skje allerede før neste sommerferie.

Sikkerheten i mobile betalingsløsninger

Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har sagt til E24.no at (gårs)dagens plastkort har lite sikkerhet. Han sier i et intervju at plastkort i alle slags former er en dårlig løsning rent sikkerhetsmessig. Det er lett å miste kredittkort, og det er lett å kopiere andres kort for å bruke dem.

Legg så til at du mister kortet en hyggelig kveld i Firenze, så skjønner du. Om du heller baserer deg på mobiltelefonen, så krever den kanskje både fingeravtrykk og pin-kode for å fungere i hendene på en sleip lommetyv. Og den kan lett sperres og erstattes med en ny telefon der og da.

Litt lenger fram i tid - men allikevel i dag

Det er heller ikke lenge til nye, digitale løsninger gir en helt annen kjøpsopplevelse enn i dag. Ta turen innom Seattle, San Fransisco eller New York i løpet av sommeren, så kan du oppleve Amazon Go:

Se video: Inside The First Amazon Go Store (Tech Insider)

Se video: What it's like to shop at an Amazon Go store? (Cnet)

Nye betalingsløsninger er altså ikke science fiction. Og selv om du personlig foretrekker kontanter eller kort, så er det løsninger som Vipps og Amazon Go som snart gjelder for kundene dine. Millennials (alder 18-35) og early adapters forventer det allerede.

Spørsmålet er om virksomheten din er klar når den store majoriteten kommer stormende.

Grat