Før var alt enkelt. Du hadde en vare, og kunden betalte for den varen med kontanter der og da. Slik er det ikke lenger. Hvis det er noe som særpreger den moderne kunden, så er det at hun krever å få betale på den måten som passer henne best. Det er derfor suksessfulle butikker - ikke bare nettbutikker - gir kundene valgfrihet.
Flere og flere kunder er blitt vant til å handle og betale på den plattformen de befinner seg på. Jeg tror ikke du trenger noen forelesning om hvordan bruken av mobiltelefonen har utviklet seg de siste årene. La oss bare si det slik: Den har gått rett til værs.
Sømløs betaling
Dermed er det noe annet som har gått rett til værs: Forventningen om å kunne betale med mobiltelefonen. Mange har løsninger for å betale på nett, og flere og flere har ordninger for å betale på mobil.
Men hva når tradisjonell handel i butikk tar i bruk de moderne metodene? Er det like lett å betale på mobil for kunden som kommer gjennom døra og inn i butikken din? Det burde det være. Betaling bør være sømløs. Det er en måte for deg å oppnå smidig handel på, og smidig handel betyr mer fornøyde kunder, høyere lojalitet og mer salg.
Mindre friksjon - mer valgfrihet
La oss se på et eksempel. Bilreparasjoner. Dette er også en handel. Varen (altså reparasjonen) skal betales og bilen skal hentes ut. Men så oppstår utfordringen. Det vi kaller friksjonen. Kunden må nemlig møte opp før klokka halv fire for å hente ut nøklene, slik at hun kan få hentet ut bilen. Hun må ta seg fri fra jobben, stå i kø hos verkstedet, vente på kundebehandlere og sikkert signere noen papirer før hun får bilen. Arbeidsdagen er over, tiden må jobbes inn i morgen.
Hvorfor ikke heller gjøre det slik: Etter reparasjonen sender verkstedet en melding med betalingsinformasjon. Da kan kunden velge å betale hele regningen, eller få en faktura og kanskje til og med dele opp betalingen. Når dette er gjort, mottar kunden en ny melding på mobilen. Denne fungerer som en kode som kan låse opp et nøkkelskap på utsiden av verkstedet, uavhengig av åpningstiden. Kunden oppsøker verkstedet når det passer kunden, henter ut bilen, og alle er fornøyde. Verkstedet har fått pengene sine, kunden har fått bilen.
Les mer på vår samleside om Betalingsmodeller og strategi
Betaling på tvers av kanalene
Mange bedrifter har kanskje en fin nettside og en god betalingsløsning som fungerer. Der sitter kanskje kunden med laptopen sin og orienterer seg blant varer i nettbutikken, men velger å sove på det. Morgenen etter har kunden bestemt seg for å handle. Hun er i kjøpsmodus. Hun sitter på toget på vei til jobben, finner fram hjemmesiden på mobilen sin, men finner ikke den smidige betalingsløsningen hun fant på laptopen i går kveld. Hun er skuffet. Salget går tapt.
Betalingsløsningene dine må henge sammen på tvers av kanaler. Fysisk butikk, hjemmeside, Facebook-side, stand på messer, landingsside på mobil, nyhetsbrev på epost, Instagram og så videre.
På denne måten vil systemene dine kjenne igjen kundene på tvers av kanaler. Dette skaper lojalitet, og fornøyde kunder kommer tilbake og handler mer. Dersom du har en løsning for å utsette betalingen online, må denne muligheten også finnes i selve butikken, selv om kunden strengt tatt er til stede og kan dra kortet.
Det er valgfrihet. Kundene forventer dette.