er du forberedt på ny betalingsteknologi og betalingsmodeller?

Når hadde du sist kontanter i lommeboka? Husker du i det hele tatt hvem som er avbildet på tusenlappen eller på de nye 200-lappene? Ny teknologi gjør det enklere og mindre smertefullt å betale. Mobiltelefonen er den nye lommeboken.

Dette får direkte konsekvenser for deg og din bedrift. Du må sette deg inn i konsekvensene det får når kundene ikke lenger ønsker å benytte papirfaktura, kontanter og sjekk (!).

En første erkjennelse: Nordmenn flest er digitale, og vi liker digitale løsninger. Vi foretrekker å bruke enten eFaktura, AvtaleGiro eller den nye Vipps-fakturaen når vi skal betale regningene våre. Vi skyr papirfakturaen, men bruker den fortsatt: Tre millioner av oss foretrekker faktisk eFaktura. I tillegg viser tall fra 2016 at hele 89 % av nordmenn mellom 9-79 år har en smarttelefon, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

DNB lanserte Vipps-appen i 2015 og tok hele bankmarkedet på senga. De tilbød en betalingsapp som fungerte for alle – uavhengig av bank. Tidligere hadde bankene tatt godt vare på sine egne kunder, men Vipps henvendte seg til bankbrukere fra hele markedet på tvers av kundeforhold. Til nå har hele 2,6 millioner nordmenn installert appen Vipps på smarttelefonen sin og tallet stiger, ifølge DNB selv. De forteller også at det gjennomføres 300-400.000 transaksjoner daglig på normaldager.

Én felles mobil lommebok

En tidligere konkurrent av Vipps, mCASH, sluttet seg dessuten til Vipps i september 2017. De ønsket, sammen med over 100 andre banker, å skape én felles mobil lommebok av Vipps. Blant disse er Sparebank 1-Alliansen. Vipps har utviklet en mobil lommebok som passer for alle.

I oktober 2017 annonserte også banken Nordea at de inngikk et samarbeid med Vipps. De samarbeidet med Danske Bank, som kort tid etter annonserte at MobilePay legges ned i Norge, og åpnet for et samarbeid med Vipps.

Vi har dessuten vært i samme type situasjon som med Vipps tidligere. Da eFaktura kom, så samlet bankene seg og var enige om å levere en felles tjeneste til kundene, deretter tok bedriftene det i bruk. Det samme skjer nå med betalingsappen fra Vipps.

Ikke lenger bare vennebetaling

I starten fungerte Vipps til vennebetaling: «Vippser du meg?» har blitt dagligtale. Du behøver kun et telefonnummer, da kan du både sende og motta penger direkte i appen. Nå har betaling til bedrifter blitt forenklet, og Vipps har vokst til noe større. Det er allerede flere butikker som tilbyr å betale med appen i butikk med VippsGO og på nett.

Dessuten brukes den av 49 000 bedrifter, lag og foreninger. Som kjøper velger du ønsket betalingsmåte, og bekrefter med et enkelt tastetrykk. Betalingskortet ditt har blitt lagt inn fra før, så du slipper å taste inn kortnummer, utløpsdato på kortet og sikkerhetskoden hver gang. Det eneste en trenger er mobilen, så slipper man å gå veien om nettbanken.

Les vår samleside om ny teknologi og betalingsmodeller: Betalingsmodeller og strategi

Nye betalings- og finansieringsmuligheter

Nå videreutvikles Vipps-appen slik at den kan brukes til nye løsninger, både mot privat- og bedriftsmarkedet. Som forbruker og kunde kan du også takke ja til å motta fakturaene dine i appen. Det åpner opp for et helt nytt innsamlingsarbeid for bedrifter.

Allerede i februar 2017 annonserte DNB at 500 000 nordmenn er klare for å betale fakturaer gjennom Vipps. Da hadde Vipps-faktura knapt kommet ut av startgropa. Til sammenligning brukte eFaktura rundt ti år på å oppnå samme brukertall.

Dette forteller at bedriften din er nødt til å tilby betalingsløsninger gjennom Vipps, og du må endre strategien rundt måten bedriften din håndterer betaling på. Som leder må du passe på at du henger med på det digitale lasset for å være en del av den nye hverdagen.

Last ned gratis guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi