Gründere i Norge mangler verken ideer eller pågangsmot - men mange mangler penger. Til tross for støtteordninger og entusiastisk hjelp fra myndighetene, er det vanskelig å reise kapital i Norge.
Da er det viktig at de fakturaene du som gründer faktisk sender ut, blir betalt. Det sikrer du med en betalingspartner som Modhi. Vi tar oss av inkasso, så kan du drive med det du skal drive med. Selv om forretningsideen, konseptet og -modellen er på plass, er det mye som skal til før en gründer tjener nok penger til å få årshjulet til å gå rundt. Når jobben er gjort og leveransen er i boks kan en gründer, som alle andre, oppleve at kunder ikke betaler. Det er skadelig for en allerede skjør økonomi. Det skader likviditeten i selskapet ditt, altså evnen til å betale dine egne regninger.
- Les mer: Likviditet (Modhi)
I en liten bedrift går typisk opptil fem fakturaer til inkasso hvert år. Med en gjennomsnittlig sum på hver faktura på 20.000 kroner, står du plutselig med 100.000 kroner som ikke er betalt, til tross for at du har holdt din del av avtalene og levert varene. Det er 100.000 kroner som mangler på bankkontoen din. Vi synes du fortjener dem.
Egeninkasso for gründere - vær forsiktig!
En del oppstartsbedrifter er kanskje naive når de tror at alle vil gjøre opp for seg. Så skjer ikke det og da er det lett å tro at man bare kan drive egeninkasso. Kanskje er det fristende å se inkassosalærene som en inntektskilde for selskapet. Etter loven kan du jo det, men det er mange feller å gå i. Plutselig har du skadet forholdet til en kunde som kanskje skulle gitt deg god butikk i årevis framover.
En profesjonell inkassopartner som Modhi sørger for at inndrivingen av penger skjer skånsomt, seriøst og effektivt. Det er mange grunner til at kunder ikke gjør opp for seg, og midlertidig mangel på penger (dette vet du som gründer) burde ikke ødelegge et langt kundeforhold.
Hold fokus som gründer med Modhi
Som gründer må du holde fokus på det som er viktig. Det som er viktig er å utvikle og drive butikken skikkelig. Det bør ikke være din jobb å drive inn penger, for det ødelegger konsentrasjonen din. I utgangspunktet koster det ikke noe å ha en betalingspartner som ordner inkassoen. Vi i Modhi får en liten andel av det kundene skylder deg. Så har vi regulerte salærer som myndighetene har satt og som oppdateres stadig. La oss følge med på dette, så kan du drive butikken.
Les mer: Inkassosalærer 2019 (Virke)
Les mer: 5 inkassofeller bedriftsledere går i hver dag (Modhi)
Last ned: Pengekokeboken (Modhi)
Når kundereisen ender med inkasso
Boken This is Service Design Thinking analyserer prosessene vi ofte kaller kundereisen, og ser hele kundereisen som en helhet, fra første pitch til siste salg. Eller manglende betaling. Der står det: “Kartleggingen av kontaktpunkter og involverte aktører gjør det mulig å bryte ned kundeopplevelsen i flere deler for videre analyse.»
Et eller flere av disse kontaktpunktene er purring og inkasso. Det er kontakt med kunden. Sørg for at denne kontakten ikke skader forholdet deres.
Har du en profesjonell partner på dette, vet vi av erfaring at også disse kontaktpunktene skaper en seriøs og ryddig opplevelse av deg som leverandør.